cats 1

Kávészünet – Kompozíció második rész

szeptember 25, 2018 7:46 de. | Közzétette | Hozzászólás

 

Oldalelrendezés további szabályai

 

Az előző részben beszéltünk, a harmadolásról, fókuszpontról. Folytatnám tovább, milyen irányelveket vegyünk még figyelembe.

Soha ne felejtkezzünk el arról, hogy az oldalunkon a hangsúly a fotón, vagy fotón és kommenten van.

Felhívtam a figyelmet arra, mit jelent a scrapbook esetében a kevés,  néha több.  Ezt a képzőművészetben az egyszerűsítésnek nevezik.  Zsúfolt oldalon, (képen) nehéz megtalálni a lényeget, nem arra koncentrálunk. Mindig arra tegyük a hangsúlyt, hogy kiegészítsük a fotót és azt, amiért az oldal született.

10403415_860509313979022_6955864031660093652_n

 

Ezen az oldalon, mindent alárendeltem a fotónak. Egy hajós utazás, és semmi folyami, tengeri kellék nem kellett hozzá, hogy meglegyen az utazás és nyári vizes hangulat. Itt szólhatunk megint a színekről. Sokszor elég ha a fotóhoz gondolatban hozzáképzeljük a hangulatnak megfelelő színt. Itt elsődleges a kék, a víz miatt, és a sárga a napsütést, nyarat idéz. Ráadásul, ha visszaemlékezünk komplementer színek, amik erősítik is egymást. Nem narancs ugyan, de azért ennyi belefér 🙂

Szimmetria

 

Van olyan eset, hogy szimmetrikus oldalt szeretnénk, vagy megtetszik valamilyen elrendezés, ami ezt kívánja.

Ilyen esetben próbáljunk kevesebb díszítőt használni, és hagyjunk tágabb teret, azaz (ahogy a képzőművészet nevezi) negatív teret, negatív formát az oldalon.

Egy jól megkomponált szimmetrikus oldal a negatív térrel igazi nyerő oldal lehet.

P9190195

 

Ez egy ilyen oldal, még a széldíszítés is szimmetrikus, de persze a téma is az! Andriska pici korától Papa autóját imádta. Mindig ha lehetett azzal akrt menni, és amikor a vezető ülésbe került az aztán igazi örömmámor volt.  A Papa pedig a repülést imádja, és így került a két fotó egy oldalra, párhuzam a két imádat közt.

A negatív tér ebben az esetben alul-felül a fehér rész, és a kialakult forma.

Egy komoly hibája van a díszítésnek, amire nem figyeltem. Aki megmondja nekem a nyilvános posztban, ajándékot kap! Ez komoly!

 

Vannak a művészettörténetben kompozíciós sémák.  Ezeket elemeztem, és megpróbáltam a scrapbook nyelvére lefordítani. Több – kevesebb sikerrel megtörtént. A következő két dolgot tudtam kiragadni:

– centrális kompozíció

– csoportfűzés ( több fotós oldal)

A centrális kompozíció 

A scrap nyelvére lefordítva, azt jelenti, hogy a háttér és a díszítések olyan formájúak, olyan jellegűek hogy a lényegre hívják fel a figyelmet.

Erre egy hatásos példa a kőr, körvonal, kör alakú díszítők használata. A kör koncentrálja a figyelmet a szem akaratlanul is körbejár. Gondoljunk megint egy pillanatig a képzőművészetre, pl. a glória ábrázolása.

Mindegyik oldalon szerepet kapott a kör elem, hol több, hol kevesebb alakban. Mindenhol komoly kompozíciós szerepet kapott. Nézzétek:

 

cats2OLYMPUS DIGITAL CAMERAPA16005812

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P92602101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lényeg kiemelése.

Ez lehet csak fotó, de lehet együtt fotó, és komment.

A fotózásban használják előszeretettel azt, hogy a hátteret elhomályosítják, és a lényeg kiemelkedik élesen ebből a háttérből.

Az alábbi scrapbook oldal esetében ez úgy nyilvánul meg, hogy a most nagy divatnak örvendő un. Mixed – media stílusban készített hátterek egy hangsúlyosabb állapotot hoznak létre. Az én oldalam még pár évvel ezelőtti, a MM stílus kezdeti fázisában készült, de már látszanak a stílusjegyek. 🙂   Mit is lehet tenni?

Nekünk még mindig a fotó a fontos. Én arra jutottam, hogy az erősebben festett, struktúrákkal ellátott háttér elé, egyszinű – fekete-fehér, szépia, vagy nagyon pasztellra átalakított fotót, és erősen kiemelkedő kommentet kell tenni. Így elérhető az, hogy arra hívjuk fel a figyelmet amire szeretnénk. Én ha MM oldalt készítek mindig fekete-fehér fotóval dolgozom. Ha nagyon jól össze tudjuk a festékekkel médiumokkal hangolni, persze lehet színes a fotó, de ez nagy odafigyelést, igényel. Már sok ilyen remek oldal is született.

Ezen az oldalon a fekete-fehér oldal kiugrik az erősen színezett háttérből.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

. Nagyon erős színeket használtam, és nagyon sok díszítőelemet. De ha jól megfigyelitek nagyon intenzíven összesűrítettem két helyre. Nem viszik el a szemet a fotótól, mert az átlós irány fókuszba helyezi a fotót.

 

A  szimmetrikus elrendezésekről érintőlegesen beszéltünk, a legtöbb oldal végül is ilyen. Háromszög, gúla formájú elrendezések. Ezekkel, sokkal hatásosabb, esztétikusabb hatást fogunk elérni.

Alkalmazhatunk asszimetrikus – féloldalas elrendezést, több üres hellyel, kis háttérdíszítéssel. Kicsit játékossá, tehetünk így egy oldalt, vagy nagyobb teret (negatív teret!) hagyva az oldalon, ami a fókusz pontunkra irányítja a szemet.   Pl. az alábbi két oldalam ( a másodiknál kombinálva van, a centrális azaz kör alakú elemek használatával)

PB030032

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Több fotós alkotások (csoportfűzés)

 

Sokszor készítünk úgy oldalt, hogy több fotót helyezünk egy oldalra. Itt az a lényeg, hogy mindig legyen valami, ami összeköti, „összefűzi” a fotóinkat.

Hogy mit is értek ez alatt megint elkészült oldalakkal illusztrálom.

10345766_815142448515709_5626227154140476329_n

Ebben az esetben egy sötét háttérpapírt használtam, amire egy világos apró mintás egyenetlen csík került. Itt ez fogja össze a négy sorozat fotót. Az alapvető elrendezés itt is a háromszög, de jelentős helye van a vonalvezetésnek vízszintes irányban. A fotók ferdesége itt jelentőséget kapott, mert ellentétpárt alkot a világos papír felső szélével. Az alsó jobb oldali díszítő kupac, a felső szó tömeg ellensúlyozására készült. A nyíllal alkotja a háromszöget.

 

cats 1

 

Ennél az oldalnál a fehér keret fűzi össze a három fotót, a három felirat alkotja a háromszöget. Az alátét papírok is segítik a háromszög kompozíciót, enyhe ferdeségükkel. A fotósor egyenesen áll, erősen jobb oldalon, ezt a lepke kifelé „indulása” ellensúlyozza.

 

Összefoglalva, Hauser Arnold: Művészettörténet filozófiája c. alkotásából idézek, amit próbáljatok a scrap oldalak elkészítésére lefordítani

„Mivel a művészet jelekkel helyettesíti a dolgokat, és mert mindig kevesebb a jel, mint a dolog, nem kerülhet el bizonyos sematizmust. A legspontánabb, legéletközelibb művészet sem használ minden benyomásra sajátos új jelet, hanem szótára van, amelyben több különféle fogalomra  gyakran egyetlen kifejezés áll. Minden stíluskorszaknak, nemzedéknek, minden művésznek megvan a maga szótára, amit használ.”

 

Köszönöm ha végig olvastátok. Tudom van aki csak legyint rá, és van aki talál benne valami újat. Sokan vagytok, vagyunk, akik már ösztönösen alkottunk olyat ami valamelyik pontnak megfelel. Kezdő tanfolyamokon sokan hallhattatok hasonlókat. Aki viszont még nem volt olyan szerencsés, annak jó “mankó” lehet. Szeretettel írtam, illusztráltam, adtam át amit én a festéshez tanultam eddig. Nem kell csak ezek mentén alkotni, de néhány alapot megjegyzel már jobb érzéssel nézel az alkotásodra, a végén. Lényeg mindig az, hogy Te légy elégedett, és ne másnak alkoss, hanem magadnak! De jó magunknak is mindig jobbá válni 🙂

További ihletett napokat, jó alkotást kívánok!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.